Pixels: Webdesign op maat

Lekker luieren in de zon of ...?

Producten zichtbaar en klaar voor de verkoop?

Als je een webshop gaat beginnen heb je je te houden aan regels.

Verkoop via internet aan consumenten? Zorg dat je klanten weten waar ze aan toe zijn. Er zijn wettelijke regels voor wat je daarover op je website moet zetten.

a. Is je bedrijf vindbaar en aanspreekbaar?

Lees Verder

Zorg dat je bezoekers weten welk bedrijf achter de webwinkel zit. De volgende gegevens moeten op de hele website makkelijk te vinden zijn?

  • De naam en handelsnaam waarmee je bedrijf is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK)
  • Bezoekadres: het adres waar je de webwinkel runt
  • E-mailadres en minimaal één andere mogelijkheid voor direct persoonlijk contact. Zet niet alleen een contactformulier in plaats van een e-mailadres op de site.
  • Inschrijfnummer bij de KvK
  • Btw-nummer
  • Hoe klachten worden behandelt, als je daarvoor een regeling hebt
  • Een link naar het Europese onlineplatform voor geschilbeslechting

Hoe doe je het goed?
Zet NAW-, KvK- en btw-gegevens bijvoorbeeld boven aan iedere pagina. Dus ook op de pagina’s van de winkelmand. Of onder een kopje ‘Contact’ of ‘Over ons’ met een link die bezoekers makkelijk kunnen vinden, zonder doorklikken.
Wat mag in ieder geval niet?
Het is niet voldoende als deze gegevens alleen op een onlogische plaats staan, zoals onder ‘Algemene voorwaarden’, ‘Klantenservice’ of ‘Veelgestelde vragen’.

b. Duidelijkheid over aanbod en prijs!

Lees Verder

Zorg dat je bezoekers weten wat je aanbiedt en wat dit kost. Wat is van belang voor hun keuze? Dat moeten ze in één oogopslag kunnen zien. Vóórdat ze kunnen beginnen met bestellen of een account aanmaken.
Staan de volgende gegevens op de pagina’s waar je je producten of diensten aanbiedt?
De belangrijkste kenmerken van het aanbod
De belangrijkste kenmerken van het product of de dienst. Wat de belangrijkste kenmerken zijn, verschilt per product of dienst.
De prijs
De totale prijs van het product of de dienst, inclusief bijkomende kosten
· Toon alle kosten die klanten moeten maken om te betalen en geleverd te krijgen.
· Leg uit hoe je de kosten berekent die niet vooraf vaststaan.
· Geef alle prijzen aan inclusief btw en vermeldt dat al uw prijzen inclusief btw zijn.
Extra regels bij abonnementen en leveringscontracten
Bij abonnementen en leveringscontracten:
hoeveel consumenten betalen en hoelang
· de abonnements- of contractkosten per week, maand, kwartaal of jaar
· wanneer het abonnement of contract afloopt
· hoe consumenten kunnen opzeggen
Naam en adres van de aanbieder (als je dat zelf niet bent)
Is de aanbieder een ander bedrijf? Op de aanbodpagina staan ook naam en bezoekadres van dat bedrijf.
Hoe doe je het goed?
Wijs je klanten actief op deze informatie. Houd tekstblokken overzichtelijk en kort. Gebruik duidelijke kopjes.
Wat mag in ieder geval niet?
Zet deze informatie niet alleen op een plek waar je klanten ernaar moeten zoeken. Dus niet alleen op een pagina ‘Veelgestelde vragen’, ‘Klantenservice’ of ‘Algemene voorwaarden’. Geef niet pas in de winkelmand een overzicht van de leveringskosten.

c. Duidelijkheid over betaling, levering en service!

Lees Verder

Zorg dat je bezoekers weten of ze geleverd kunnen krijgen wat ze bestellen. Of ze bij kunnen betalen op een manier die hun uitkomt. En wat er wordt gedaan als ze niet tevreden zijn. Dit moet je vertellen vóórdat ze kunnen bestellen.
Staat het volgende duidelijk op de website?

  • Hoe en wanneer klanten kunnen betalen
  • Verplicht je je klanten wel of niet om meer dan 50% vooraf te betalen?
  • Laat zien wat de kosten zijn bij keuze van verschillende betaalmiddelen.
  • Reken voor gebruik van een betaalmiddel niet méér dan het jezelf kost.
  • Levering: Waar wel en waar niet
  • Wanneer en hoe je levert
  • Dat consumenten recht hebben op een deugdelijk product<. Dat betekent dat je gratis repareert of vervangt en daarbij geen verzendkosten rekent.
  • Als je commerciële garantie, service of advies aanbiedt: hoe het daarmee zit
  • Wat contact met de klantenservice kost. Let op: voor 0900-, 0906- of 0909-nummers hou je aan de tariefregels

d. Duidelijkheid over wettelijke bedenktijd

Lees Verder

Bij internetverkoop hebben consumenten wettelijk recht op bedenktijd. Zorg dat je bezoekers weten hoe het daarmee zit, voordat ze kunnen beginnen met bestellen. Staat het volgende duidelijk en op een logische plek op de website?
● Dat je wel of niet de wettelijke bedenktijd van 14 dagen geeft
● Dit geldt ook als het product is afgeprijsd.
● Dit geldt ook als de klant de verpakking openmaakt.
● U berekent de 14 dagen volgens de wettelijke regels.
● Het verplichte formulier ontbinding
● Dat klanten zelf mogen kiezen hoe ze laten weten dat ze van de koop af willen
● Dat klanten daarna nog eens 14 dagen hebben om het product terug te sturen
● Dat het hele aankoopbedrag op tijd wordt terugbetaald, dus ook bezorgkosten en andere kosten die klanten hebben betaald
● Als klanten zelf de retourkosten moeten betalen: dat dit zo is. Vermeldt je dit niet? Dan moet jij de retourkosten vergoeden.
● ls er een wettelijke uitzondering die geldt op de bedenktijd: hoe het daarmee zit
● Als er wettelijk speciale regels gelden voor de bedenktijd: hoe het daarmee zit.
● Denk aan digitale inhoud en hygiënische of bederfelijke producten.
● Denk aan situaties waarin klanten al in de bedenktijd diensten of energie afnemen.
Hoe doe je het goed?
Gebruik de voorbeeldtekst om aan klanten uit te leggen hoe de bedenktijd werkt. Zet de uitleg bijvoorbeeld onder een kopje ‘Retour’ op iedere pagina. Dus ook op de pagina’s van de winkelmand.
Wat mag in ieder geval niet?
Laat klanten niet zoeken naar deze informatie. Vertel dus niet bijvoorbeeld alleen op een pagina ‘Algemene voorwaarden’ iets over de bedenktijd.
Wek niet de indruk dat de bedenktijd een speciale service is van de webwinkel. Of dat klanten binnen 14 dagen na ontvangst het product moeten terugsturen als zij van de koop af willen.
Let op: ben je niet duidelijk genoeg over de bedenktijd? Of geef je het formulier ontbinding niet? Dan kunnen uw klanten tot één jaar langer van de koop af.

e. Kunnen klanten makkelijk en duidelijk bestellen?

Lees Verder

Voorkom dat je klanten iets bestellen zonder dat dit de bedoeling is. Lees hoe je consumenten internetbestellingen laat plaatsen.
Voldoet de website aan de volgende regels?
U legt uit in welke stappen de klanten kunnen bestellen, voordat ze beginnen.
Hebben je klanten hun keuze gemaakt? Dan geef je, vóórdat ze echt bestellen:

  • een overzicht van wat ze hebben gekozen
  • de belangrijkste informatie over aanbod en prijs nog eens
  • de belangrijkste informatie over betaling en levering nog eens
  • een overzicht van de gegevens die ze zelf hebben ingevoerd
  • de mogelijkheid iets aan te passen zonder af te sluiten en opnieuw te beginnen

Er staan vooraf geen opties aangevinkt waarvoor klanten moeten bijbetalen
Aan de bestelknop is duidelijk te zien dat bestellen betalen betekent
Let op: Mankeert er iets aan de manier waarop klanten bij je bestellen? Dan kunnen ze van de koop af.

f. Bevestig bestellingen zoals het moet!

Lees Verder

Komt een bestelling bij je webwinkel binnen? Vanaf dat moment ben je verplicht te leveren. Zorg na een bestelling voor de volgende informatie:

Bevestigt de bestelling zo snel mogelijk
Geef uiterlijk bij de levering nogmaals alle belangrijke informatie die ook op website staat over:

  • je bedrijf
  • het product, de dienst of het abonnement
  • de prijs
  • de bijkomende kosten
  • de manier van betalen
  • hoe en wanneer je levert
  • het recht van consumenten op een deugdelijk product
  • klantenservice en klachtenafhandeling
  • de bedenktijd

Als volgens de wet de bedenktijd geldt:
Stuur het verplichte formulier ontbinding mee
Leg uit wat het kost om de bestelling terug te sturen

Als de consument digitale inhoud in de bedenktijd wil downloaden of streamen
Bevestig dat de consument instemt met levering in de bedenktijd
Bevestig dat de consument heeft verklaard geen gebruik te maken van de bedenktijd

Als de consument gas, water, elektriciteit of warmte in de bedenktijd geleverd wil krijgen
Leg uit dat de consument daar er om moet vragen
Bevestig dat de consument instemt met levering in de bedenktijd
Leg uit wat de consument moet betalen als hij van de dienst af wil nadat er al geleverd is
Geef de bevestiging en de informatie over de koop op zo’n manier dat de klant ze kan bewaren

Hoe doet u het goed?
Stuur deze informatie bijvoorbeeld in een brief, een e-mail of pdf, uiterlijk op het moment van levering.
Wat mag in ieder geval niet?
Zet deze informatie niet alleen op uw website. En ook niet alleen in algemene voorwaarden die u met de levering meestuurt.

Voldoet jouw webwinkel aan alle wettelijke eisen?

De voorwaarden waar je website aan moet voldoen zijn voor een groot deel al ingebouwd op je website. De juiste gegevens moeten worden ingevuld op de juiste plekken en Algemene Voorwaarden moet je zelf aanleveren.
Test of de gehele website overzichtelijk is, technisch kloppend is. Werkt je bevestigingsmail bij een bestelling en ziet deze er goed uit, hoe ziet je website er uit op een laptop, je telefoon of tablet.

Starten met de verkoop!

Werkt alles naar behoren en ben je tevreden over de vormgeving van de totale website, dan begint het verkopen maar ook het optimaliseren van je website. Analyseer d.m.v. statistieken waar je op gevonden wordt, hoe vaak je website bekeken wordt. Verbeter het gebruik  van je trefwoorden, afbeeldingen, interne en externe links en video’s op de website.

Koppel je website en/of producten aan je facebook bedrijfspagina of marktplaats account, toon je Instagram afbeeldingen op je website en koppel je twitter account.

Plaats je plaatselijke nieuws of weerbericht en toon links met andere websites, collega’s, leveranciers of andere bedrijven of instellingen waar je mee samenwerkt.